Beginnen aan een nieuwe baan is altijd spannend, maar helemaal in deze uitzonderlijke tijd. In de hele wereld staat alles in het teken van het bestrijden van het COVID-19 virus en gaat alles ‘anders’ dan normaal. Hoe is het om in tijden van Corona te starten met een nieuwe baan in IT? Raquel Prosetiko van Solvinity vertelt.  

Heb je in Corona-tijd gesolliciteerd of was je net voor de lockdown al aangenomen? En hoe is dat in zijn werk gegaan?  

Mijn sollicitatieprocedure is tijdens Corona-tijd van start gegaan. Dus alle gesprekken waren online: bellen of met video. Ik had het van tevoren niet verwacht, maar zelfs zonder iedereen in het ‘echt’ te ontmoeten kon ik toch een goed beeld vormen en een zogenaamde ‘klik’ ervaren. Zelfs zonder ooit het kantoor van binnen te hebben gezien.

Wat is je functie en wat houdt deze functie in binnen jullie bedrijf?  

Ik ben als Marketing & Communicatie Specialist verantwoordelijk voor leadgeneratie met een focus op onze dienstenportfolio. Hiervoor zet ik online en offline campagnes op.

Hoe ben je ingewerkt en hoe anders was dat dan dat je gewend bent?  

Op mijn eerste werkdag ben ik naar kantoor gekomen om mijn laptop in ontvangst te nemen. Mijn manager en een andere collega zijn toen ook naar kantoor gekomen om live kennis te maken. Ook was er een virtuele kennismakingslunch met de rest van het team. Het voelde als een warm ontvangst.

Verder is 80% van het inwerken via Teams-meetings gegaan. Online meetings zijn erg efficiënt, want je komt gelijk ter zake. Aan de andere kant ben je vanwege het thuiswerken meer op jezelf aangewezen en mis je soms net dat ene belangrijke detail. En natuurlijk mis je ook de informele lunch- en koffiepraatjes! Een voordeel van het thuiswerken is dan weer wel, dat je echt je focus kunt pakken en je daardoor goed kunt inlezen.

Ben je überhaupt op kantoor geweest de afgelopen tijd of ga je binnenkort voor het eerst?  

Het is sinds de zomer mogelijk om gedeeltelijk op kantoor te werken. Vanwege de maatregelen zijn er minder plekken dan voorheen en mag het niet te druk worden. Via een app moet je daarom eerst een werkplek reserveren. Mijn team is 1 vaste dag in de week op kantoor aanwezig. Op deze dagen kun je bijvoorbeeld een brainstorm plannen of meetings waarvoor meer dynamiek en interactie vereist is.

Hoe heb jij je collega’s ontmoet?  

Tijdens mijn sollicitatieprocedure had ik al vijf directe collega’s ontmoet en met een tiental collega’s heb ik nog een online kennismakingsgesprek gehad. In mijn tweede week had mijn team een informele welkomstborrel georganiseerd op een terras in Breukelen, die toen gelukkig wel weer open waren, en ontmoette ik voor het eerst het hele team in het echt. Het was heel fijn om mensen in real live te zien, dat geeft toch net dat extra beetje interactie die je ‘on screen’ mist. Ook was er in mijn eerste maand een bijeenkomst van de gehele sales en marketingafdeling, wat toen ook weer net beperkt was toegestaan. Daar heb ik gelukkig ook veel nieuwe collega’s kunnen zien en spreken.

Zie je voordelen aan de manier waarop je nu noodgedwongen bent begonnen?  

Ik heb nog nooit zo efficiënt ingewerkt! Je kunt je thuis goed focussen en hebt minder last van afleiding. In het algemeen is het met een gezinsleven ernaast best prettig om veel thuis te werken. Helemaal als je start met een nieuwe baan. Je hebt minder gedoe met plannen, omdat je geen reistijd hebt.

Wat zijn de nadelen?  

Bij het thuiswerken mis je soms context in een gesprek, omdat je het non-verbale niet meekrijgt. Ook wel weer leerzaam, omdat het je dwingt om tijdens een gesprek expliciet te zijn.  Ook hoor je geen nieuws uit de wandelgangen. Met welke toffe, nog niet formeel aangekondigde projecten zijn collega’s van andere afdelingen bijvoorbeeld bezig? En om de cultuur van een bedrijf echt goed te leren kennen is het ook nodig om de bedrijvigheid en energie op kantoor te ervaren. Dat gaat nu langzamer, omdat ik veel thuis werk.

Heb je tips voor andere IT’ers die in Corona-tijd starten met een nieuwe baan?  

Wees ondernemend in de aanpak en neem initiatief. Als het mogelijk is, pak dan een project op waarbij je met meerdere collega’s en wellicht zelfs met andere afdelingen samenwerkt. Dan kom je in een goede flow en leer je mensen beter kennen.

Voel je daarnaast niet bezwaard om tijd van je collega’s te vragen. Schiet bijvoorbeeld korte meetings in hun agenda in. Om meer uitleg of toelichting te vragen. Mijn ervaring is dat anderen vaak juist erg bereid zijn om je op weg te helpen.