Hoe ontwikkel je jezelf in de breedte, nádat je een specialisatie hebt gekozen? Die vraag stond bij mij centraal toen ik op zoek ging naar een werkgever. Als Linux engineer ken ik alle ins en outs van Linux, maar ik wil me niet in mijn Linux-silo opsluiten om me nooit meer met andere besturingssystemen bezig te houden. Als je wilt blijven groeien, moet je blijven leren!

 

Bij Solvinity vond ik 2,5 jaar geleden het antwoord op mijn vraag. Op dat moment maakten de teams binnen het bedrijf een verandering door: vakgroepen werden customer engineering teams. Waar in een vakteam diverse engineers met vergelijkbare expertise bij elkaar werden gezet, bestaat een customer engineering team uit een verzameling engineers met elk hun eigen specialisatie. Bovendien werkten de vakteams elk voor het volledige portfolio aan klanten, terwijl de customer engineering teams ieder een eigen groep klanten krijgt toebedeeld.

Deze omslag sprak me enorm aan. Door mijn eigen expertise heb ik een duidelijke rol en verantwoordelijkheid in mijn team, waar ik op mijn beurt weer heel veel kan leren van de ervaring van anderen. Bovendien zijn de werkzaamheden van de teams veel specialistischer, nu ze op minder klanten werken. Zo ver als ik de diepte in ga op een onderwerp, ga ik ook graag de breedte in. Je hebt alle specialisaties onder één dak, in één team. Dat verbreedt je horizon: je kijkt verder dan je eigen specialisatie. Zo leer ik elke dag iets nieuws van de collega’s in mijn team die ik anders misschien niet zo direct had leren kennen.

Daarnaast houdt Solvinity ons als Solvineers scherp door ons de ruimte te geven om mee te denken. Innovatie wordt vanuit alle lagen van de organisatie gestimuleerd: als je een idee hebt kun je het inbrengen en na beoordeling zelf helpen uitbouwen. De lijntjes zijn daarbij vrij kort: de directie vertrouwt op de technische expertise van de medewerkers. Om onze eigen kennis bij te spijkeren hebben we toegang tot een e-learning omgeving, waarin we allerlei trainingsmaterialen tot onze beschikking hebben. Je kunt dus niet alleen doorbouwen op de kennis van je collega’s, maar ook continu zelf aan de slag met je persoonlijke ontwikkeling.

Ook de klantwensen dwingen je om verder te kijken. Als een klant je om steeds hetzelfde trucje vraagt en jij denkt dat het sneller kan, dan kijk je naar mogelijkheden om te automatiseren. Als Solvineer ben ik de schakel tussen de klant en het systeembeheer. In die rol breng ik de klant en systeembeheer bij elkaar in een geautomatiseerde omgeving waarbinnen de klant zélf dingen kan regelen, zonder ons continu in te moeten schakelen. De klant wil tenslotte ook snel schakelen: het is prettig als hij zelf dingen kan regelen, binnen de kaders die wij hebben gesteld.

Iedere Solvineer is een techneut in hart en nieren. Voor iedereen die toffe dingen wil doen, op een groot platform, voor grote klanten die een verschil proberen te maken in hun markt, is Solvinity echt ‘the place to be’.

Dennis Storm is Linux Engineer bij Solvinity